18 februari, 2007På begäran, ny rubrik

Äntligen någon som försöker styra upp saker och ting. Det är bara att inse, åldersgränserna måste höjas. Nattklubben på KB igår var i stora drag en katastrof, folk var små, otrevliga, ohyfsade och allmänt i vägen. Ingen visade någon som helst hänsyn, utan knuffades och trängdes på dansgolvet och spillde öl på allt och alla, dessutom var de flesta så fulla att de förmodligen inte visste vad hette när de vaknade dagen efter.

Okej, att en bra klubb ska ha stor och dansvillig publik, men det här håller inte. Lite hänsyn hade varit på sin plats, minst sagt. Ett tips till nästa gång: ser du att det står en annan människa framför dig, dansa då inte på den exakta platsen utan ta ett steg åt sidan och försök att inte trampa på någons fot under tiden. Och håll in armbågarna.

Det var knappast någon som var där för musikens skull heller, för de låtar som kändes mest Heavenly och You Can’t Hide funkade absolut sämst. Skärpning.

Postat i: Dyngan, Klubb, Malmö av sara kl 20:14


  1. JA!!!! men precis.

    Kommenterad av borstbindarensdotter — 18 februari, 2007 @ 20:47

  2. Vadå, ställer Sweet Fred upp i primärvalen? Trodde han var svensk.

    Kommenterad av Your average buttman from outta space — 18 februari, 2007 @ 20:50

  3. Jag tycker ni är pinsamma. Det finns ställen med högre åldergränser. Håll er där om ni har ålderskomplex och svårigheter med människor yngre än er själva.

    Ert resonemang är grovt generaliserande på ett sätt som skulle innebära polisanmälningar om det gällde något annat än ålder. Kön, religion eller ras exempelvis.

    Kommenterad av Jonas — 18 februari, 2007 @ 21:02

  4. Och innan någon påpekar det så ja, vi har 20-årsåldergräns på Oh, Baby - men det är inget vi har varit med och påverkat utan det är Jeriko själva som valt den siffran.

    Kommenterad av Jonas — 18 februari, 2007 @ 21:04

  5. visst är det generaliserande och självklart finns det många äldre som är riktiga bitchar när de är ute på klubb och massor av tonåringar som uppför sig hur bra som helst, men det är tyvärr inte de goda exemplen som märks mest. så det är inte åldern i sig jag irriterar mig på, det är attityden och den förekommer av någon anledning främst bland de yngre.

    och till skillnad från ras, kön etc. så är ålder någonting som faktiskt förändras naturligt med tiden, vilket innebär att de som är jobbiga idag kan vara hur trevliga som helst i framtiden. om det nu är en åldersgrej.

    Kommenterad av Sara — 18 februari, 2007 @ 21:16

  6. Förstår inte riktigt hur Sara menar, att kb borde höja åldersgränsen? Det är 20-årsgräns på lördagar och så vitt jag vet så är vakterna är rätt så hårda med att följa den. Visst var dansgolvet trångt och människorna skötte sig rätt dåligt men det har knappast med någon åldersgräns att göra eftersom medelåldern var en bra bit över 20. Självklart är klubbars profil och inriktning betydligt viktigare än åldersgränser när det gäller vilken publik man vill ha.

    Kommenterad av Marcus — 18 februari, 2007 @ 21:39

  7. Håller med sara. Funderade på om det var jag som hade taskig attityd men om man går ifrån nattklubb på dåligt humör för att man har tvingats brottas på dansgolvet måste den allmänna dansgolvshyfsen varit ganska dålig.

    Kommenterad av Anna — 18 februari, 2007 @ 21:44

  8. Väl talat, Jonas!

    Kommenterad av Max — 18 februari, 2007 @ 23:19

  9. okej, då kanske det är en mental åldersgräns som borde införas. eller så är det samma otrevliga gäng jag har råkat ut för de gånger jag har varit på kb den senaste tiden och bara en slump att de råkar vara i nedre 20-årsåldern.

    en annan teori är att folk som inte bryr sig så mycket om var de går, bara det finns någon form av musik i kombination med alkohol, oftast hamnar på kb alternativt inkonst och att de som går till t ex jeriko eller retro styrs mer av vilken klubb det är för kvällen. och är man mer medveten så uppför man sig mer civiliserat. kanske.

    Kommenterad av sara — 18 februari, 2007 @ 23:27

  10. Hur gammal är du, Sara?

    Kommenterad av Sune — 19 februari, 2007 @ 0:27

  11. det känns som om sara skulle trivas jävligt bra i sthlm, där det finns pointers utsatta vid varje entré. som dessutom inte funkar som vanlig entré utan en rund grej som gör så att folk står huller om buller och ger vakterna en chans att sortera ut folk de inte vill ha in. snobbism är fan aldrig roligt på något sätt. tigg inte efter sthlms oschyssta klubbliv utan ta till vara på att malmö är en pretty kärleksfull och obrydd stad när det kommer till sånt här, tycker jag. annars står ni där med skägget i brevlådan när ni har ett uptight och ängsligt 25+ dansgolv där alla bara väääääntar på att nån ska komma och liva upp stämningen lite. vi i göteborg lider av sthlmskomplexet stundtals as well, så jag vet vad jag snackar om.

    sen; word på jonas.

    Kommenterad av ghazal — 19 februari, 2007 @ 1:49

  12. Vi får väl förmoda att Sara ganska snart kommer i den ålder när vakter på något mer eller mindre inlindat sätt försöker förklara för henne att hon inte är riktigt välkommen på en hel del ställen. “Det är fullt med 18-åringar där inne - kanske du borde överväga att gå på något annat ställe”. Naturligtvis ska 18-åringarna få lov att festa de med. Och med tanke på hur många ställen som släpper in dem, så måste de ju ändå vara en hyfsat lukrativ grupp för krogägarna. Själv är jag inte det minsta intresserad av att festa med dem - och jag misstänker att det är ömsesidigt. Det är väl bara att pallra sig iväg till de mer mogna ställen, Sara. Tänk på berget och profeten…

    Kommenterad av Mr Magoo — 19 februari, 2007 @ 10:11

  13. Ghazal: “Sthlm, där det finns pointers utsatta vid varje entré.”

    Eh, vad pratar du om? Nämn tre ställen.

    Kommenterad av Ace — 19 februari, 2007 @ 11:02

  14. […] Att Sydsvenskan har en av mediasveriges högsta medelåldrar är ingen hemlighet. Det faller sig ganska naturligt när antalet stora tidningsskrapor i regionen är så pass lätträknade. Därför blir det lite komiskt när deras yngre alibin, de få som ännu inte fyllt trettiofem, börjar bitcha om att deras fyra-fem år yngre medmänniskor på dansgolvet inte kan sköta sig. De är inte där för musiken, knuffas och stökas (jag tror det var någon som skrek också så att man inte kunde höra musiken. Sen hånglade de öppet på dansgolvet. Skäms!) […]

    Pingbackad av Oh, baby I like it raw — 19 februari, 2007 @ 11:02

  15. men vart ska sara gå om det blir åldersgräns?

    Kommenterad av fundersam — 19 februari, 2007 @ 12:09

  16. Mmm…känner en massa trevliga 19-åringar (fast ingen 18-åring så det ska jag inte uttala mig om) och tror inte så mycket att åldern var problemet på KB i lördags…men varför var folk otrevliga och varför var jag täckt av öl och vin efter en tur på dansgolvet? Det skulle jag vilja veta?

    Det kommer snart att bli inne att vara snäll. tänk på det!

    Kommenterad av orkanstyrka — 19 februari, 2007 @ 14:01

  17. Publik går att styra på andra sätt än med åldersgräns. Genom musiken, inredningen, priserna mm Men att sätta åldersgränser känns väldigt svenskt. Vi är så åldersfixerade… jag med. Erkänner.

    Kommenterad av Karin — 19 februari, 2007 @ 15:16

  18. Vi är sjukt åldersfixerade, både uppåt och neråt, i Sverige och det är ruskigt tråkigt. Men vi är ju uppostrade i den eran. Alla 18 åringar är inte fyllon som knuffas. Dock är jag övertygad om att det är en högre procent som inte kan hanterar alkohol bland de yngre, klart det får sina följder. Det bästa vore väl att alla klubbar släppte sina åldersgränser samtidigt i Malmö. DET hade varit coolt. Då hade 18-åringarna kunnat välja klubb efter musiksmak och vi hade (antagligen) fått en lite mer jämn fördelning av 18-åringar på alla ställen.

    Jag gillar KB’s klubbar och går titt som tätt dit. Dock förknippar jag klubb på KB med rätt bra drag och blandad ålder. Jag vet inte, kanske är Can’t hide inte rätt på KB. Jag älskar Can’t hide men det känns som den inte kommer till sin rätt där.

    Jag håller med om att Dyngan borde vakta sin tunga när de nämner ålder och åldergeneraliserar. Det har hänt förr (både uppåt och neråt).

    Kommenterad av Mangobruden — 19 februari, 2007 @ 15:53

  19. Problemet är inte åldern och åldersgränsen. Det är den svenska dryckeskulturen. Hur svårt kan det va att se det? Och armbågarna på golvet är väl bara naturligt eftersom det blir trångt kombinerat med att folk är påverkade av alkohol. Byt lokal?

    >Karin: WORD!

    Kommenterad av Sim Fitty — 19 februari, 2007 @ 16:16

  20. Du har rätt Sara i att det är så trist när det blir så stökig och ocharmig stämmning. Om man går på klubb så vill man uppleva musik, fart, dansglädje. Det är inte kul med den råfulla pöbeln som knappt kan så på benen, knuffas, spiller öl och skiter i allt och alla. Det saknas ju bara att folk ska börja kräkas på dansgolvet och kasta ölflaskor tvärs över lokalen. Hur kommer de in då som är under 20? Stannar de kvar efter konserterna som det är fri ålder på eller är det någon som ser mellan fingrarna?

    Kommenterad av Alice — 19 februari, 2007 @ 18:36

  21. Det var rätt dräggigt på KB i lördags, det kändes nästan som att vara på småstadsklubb. Men jag tror inte att det främst var låg ålder som gjorde att folk inte kunde sköta sig på dansgolvet. Tyckte inte att särskilt många såg ut att vara i tonåren.

    Kommenterad av klumpfisk — 19 februari, 2007 @ 18:39

  22. ni har alla varit där en gång. släpp det och gå inte till de ställen som ni inte gillar. till slut kommer det inte finnas några kvar och då är det dags att gilla läget. varför inte göra det redan nu? så farligt kan det väl inte vara. cheer up people!

    Kommenterad av cam — 19 februari, 2007 @ 19:23

  23. Jag håller med Mangobruden, det bästa vore om alla ställen släppte åldersgränserna samtidigt så att även 18- och 19åringarna fick välja fritt. Sedan är det väl upp till klubbarna och framförallt lokalerna själva att profilera sig efter den besökarskara som de vill ha. Det enda åldersgränser är bra för egentligen är väl som enkel ursäkt för vakterna att avvisa besökare som är för fulla/obehagliga.

    Kommenterad av Ace — 19 februari, 2007 @ 20:46

  24. … Och vid en omprofilering av ett ställe så kan ju pointers - snarare än vakter som vid köbildning släpper in de snygga tjejerna eller gymbekanta - kanske faktiskt vara att föredra? Just saying…

    Kommenterad av Ace — 19 februari, 2007 @ 20:49

  25. ace - nu har väl spy bar kanske tagit bort sin pointer, men främst spy bar jag tänkte på och även berns (källare som har det där krångliga siffer-namnet) som har vakter som agerar pointers. sen kör ju sthlm alla möjliga sätt att exkludera folk på, osa-listor, gästlistor endast, medlemskap osv fast jag tycker sånt där är helt ok om det finns nån annan tanke bakom än att exkludera folk. typ att man vill ha viss musikorienterat folk etc.

    Kommenterad av ghazal — 19 februari, 2007 @ 21:29

  26. […] Istället för att bekymra mig hur gamla folk var inne på Bergsgatans klubbar (vilket man däremot gör här, här, här och här) så tog jag upp mobilen och snapshottade lite urban helgrealism som är så smärtsamt grynig att det gör ont. DI, maila mig. […]

    Pingbackad av Renntun.se » Arkiv » Grynig urban helgrealism — 19 februari, 2007 @ 23:27

  27. ÅH, DET RINGDE INGEN KLOCKA VID DE DÄR LÅTTITLARNA PÅ SLUTET! JAG BORDE AVRÄTTAS! HÄNG MIG! NEJ, OKEJ, DET KANSKE VORE LITE DRASTISKT MEN LÅT MIG IALLAFALL FÖR GUDS SKULL INTE SÄTTA FOTEN PÅ EN AV MALMÖS TREVLIGASTE NATTKLUBBAR NÅGONSIN IGEN! JAG FÖRTJÄÄÄÄÄNAR DET INTE! (Musik & Ålderssnobberi på hög nivå i det här inlägget, halleleeeelujah!) / “Liten, otrevlig, ohyfsad och allmänt i vägen - förslag till “artonåring” i nyutgåvan av Synonymordboken 2007?”

    Kommenterad av Jasmin — 20 februari, 2007 @ 0:30

  28. Orka stora bokstäver?

    Kommenterad av Andreas — 20 februari, 2007 @ 3:27

  29. caps lock. dramatik. *fniss*

    Kommenterad av Jasmin — 20 februari, 2007 @ 4:08

  30. Istället för att bara skylla på ålder kanske man helt enkelt får acceptera att fenomen som klubb och “att ha ett musikintresse” blivit folkligt på senare år. För tio år sedan rymdes liksom alla Malmös musikintresserade på klubb inne i gamla Estrads lokaler (och det var inte stort). Idag fyller man Inkonst. Det är ett jäkla framsteg, samtidigt som man naturligtvis frå räkna med att klubbintresse som resultat av trend genererar bra många fler som inte tycker det är musiken som är huvudsaken. :)

    Kommenterad av emms — 20 februari, 2007 @ 16:02

  31. Har jag fattat rätt?

    Är dessa senaste blogginlägg + kommentarer alla “triggade” av Margret Atladottirs Malmöblogg ?

    Kommenterad av z — 21 februari, 2007 @ 15:40

  32. “och till skillnad från ras, kön etc. så är ålder någonting som faktiskt förändras naturligt med tiden, vilket innebär att de som är jobbiga idag kan vara hur trevliga som helst i framtiden. om det nu är en åldersgrej.”

    kom igen. en vandrande motsägelse. vad sägs om att de som är trevliga idag kan vara hur jobbiga som helst i framtiden. jodå, det var en fet generalisering.

    varför inte bara införa obligatorisk sittdans? ingen får röja.

    Kommenterad av harry — 23 februari, 2007 @ 19:27

  33. […] blir bara så jävla sur på folk som tror att det är den faktiska åldern som spelar in och helt och hållet bortser från faktiskt […]

    Pingbackad av MAX ADOLFSSON — 6 juli, 2007 @ 7:13

RSS feed för kommentarer till inlägget. TrackBack URL


Vi förbehåller oss rätten att återpublicera bra kommentarer i andra medier, och vi kan ta bort dumma (läs mer här). Ibland dröjer det innan din kommentar syns – en del nämligen måste godkännas först.

« Förra inlägget Nästa inlägg »
Grafik