Idag blir det allt vanligare att företag väljer att öppna upp sig mer och mer. Det vill säga att de vill att konsumenterna skall få en inblick i företagets vision och vardag. Man vill få konsumenterna delaktiga och känna att de vet varifrån produkterna de köper kommer ifrån. Därför är det allt fler företag som startar företagsbloggar. På så sätt kan en anställd skriva om allt möjligt som handlar om företaget. Det kan vara alltifrån hur en normal arbetsdag ser ut till utflykter och händelser inom företaget. Allt fler människor läser idag bloggar och det känns som att nästan 90% av befolkningen har en blogg utan att man vet om det. Bloggbranschen har kommit att växt till sig under de senaste åren och i vissa fall kan bloggen skapa sig en egen inkomst till företaget via platsannonser och reklam. Man kan nå ut till sina konsumenter på ett helt nytt sätt samt ha chans att få nya potentiella kunder genom sökoptimering.
Öppna upp sig
Världen förändras i hög fart och det gäller att antingen anpassa sig eller försvinna i den nya världen. I takt med att den digitala utvecklingen tagit fart så har det skapats nya jobb och nya sätt att förmedla på. Marknadsföring har kommit att få nya sätt att nå ut på och idag gäller det inte att nå ut till så många som möjligt utan man skall nå ut till rätt målgrupp. Företag har insett att folk vill lära känna personerna bakom de produkter och tjänster man använder sig av dagligen. Det gör att företagsbloggar har blivit ett naturligt sätt för stora företag att förmedla sina tankar samt nya produkter och nyheter inom företaget. Skillnaden från traditionell marknadsföring och att skriva en företagsblogg är att man kan få in sin reklam på ett mycket personligare och mer tilltalande sätt som givetvis ökar förtroendet hos kunderna. Man vill som kund ha personliga åsikter eller tips om hur man kan styla en viss produkt. Det gäller inte längre att sälja en produkt utan man måste sälja en el upplevelse eller en hel livsstil för att få folk att fastna.
Ett bra exempel
Ett företag som använder sig mycket av rörlig marknadsföring som exempelvis med en snygg företagsfilm är Volvo som fått hela världen att stanna till. Filmerna med Zlatan har gått på repeat över hela världen och fått blickarna att vändas mot lilla Sverige. Här har man valt att ha en ambassadör för märket Volvo i form av Zlatan och det gör att folk börjar visa ett intresse för märket. Volvo har också varit noga med att poängtera ut att företaget är svenskt och därför är miljöerna filmade i svenska landskap. I ett filmklipp så visar man till och med arbetsmiljön i fabriken som ligger i Göteborg och så visar man kontrasten mot kontoret i Kina, där företagets delägare sitter. Alla dessa videor har gjort att man fått en klarare bild av Volvo och det ses inte längre som endast ”ett bilmärke”. Man har som konsument fått en större inblick i hur företaget fungerar och vilka det är som jobbar med att montera bilar, det vill säga helt vanliga människor.